Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
05.10.2016

Військовий прокурор Центрального регіону України Григорій Рябенко: "Якби сьогодні військова прокуратура мала повноваження нагляду, переконаний, були б гучні справи стосовно військового командування" (Інтерв’ю військового прокурора регіону для інтернет-видання Цензор.НЕТ)

Ми спостерігаємо через ЗМІ початок реформування сектору оборони або правоохоронної системи. А ще є в Україні структури, які працюють на стику сфер діяльності і так само потребують реформи, як-от, наприклад, військова прокуратура. В кабінетах перших осіб держави нещодавно взагалі заговорили про створення Державного бюро військової юстиції. А поки це на стадії підготовки і обговорень, Цензор.НЕТ вирішив поцікавитись, чим займається військова прокуратура. Як взаємодіє з іншими силовими відомствами та обходиться без військових судів? Говоримо із військовим прокурором Центрального регіону України Григорієм Рябенком.

- Розпочато кілька паралельних процесів реформування сектору оборони і правоохоронної системи. І ці зміни так само торкнулись і військової прокуратури. Постійно відбувається передача ваших повноважень до інших установ, до Міністерства оборони України чи, наприклад, до Державного бюро розслідувань. Як відбувається цей процес на практиці?

- Реформа під час війни - дуже чутливий процес. Тут важливо, аби це не позначилось на боєздатності війська і не призвело до зниження дисципліни чи рівня дотримання законів в оборонній сфері. Сьогодні органи військової прокуратури позбавлені можливості здійснювати ефективний нагляд і оперативно реагувати на порушення законів, і значно обмежені в можливості представляти інтереси держави та громадян у судах. Подальше обмеження повноважень органів військової прокуратури без утворення органу досудового розслідування, який буде спроможним професійно розслідувати військові злочини, безумовно створить загрозу обороноздатності держави та призведе до критичного послаблення законності у військових формуваннях та оборонній сфері.

-Про які конкретні обмеження йдеться?

- Давайте для прикладу візьмемо Військово-промисловий комплекс. Державою виділяються значні кошти на розробку військової техніки чи її ремонт, на закупівлю обмундирування та, відповідно, на логістику. Ці кошти витрачаються під контролем Міністерства оборони України. Як свідчить практика, відомчий контроль малоефективний. А військова прокуратура сьогодні позбавлена функції нагляду. Військовий прокурор без кримінального провадження навіть у військову частину зайти не може. А щоб це кримінальне провадження розпочати, матеріали має надати саме Міністерство оборони України чи Генеральний штаб ЗСУ, повідомивши прокуратуру про виявлені порушення закону у своєму відомстві. Якби сьогодні військова прокуратура мала повноваження нагляду, переконаний, були б гучні справи щодо військового командування.

- Добре. Але щось вдається ж робити?

- Насамперед зверну увагу, що сфера відповідальності військової прокуратури Центрального регіону – це територія Київської області та міста Києва, Житомирської, Полтавської, Вінницької, Черкаської, Сумської, Чернігівської областей. Саме законністю у військових частинах, військових установах, дислокованих на цій території, опікуються військові прокурори Центрального регіону України.

За результатами підтримання військовими прокурорами державного обвинувачення у судах упродовж поточного року розглянуто 21 кримінальне провадження з ознаками корупції, з них 15 проваджень про одержання неправомірної вигоди службовою особою (в усіх постановлено обвинувальні вироки). Слід зазначити, що до суду з початку року вже направлено 58 обвинувальних актів у кримінальних провадженнях про корупційні кримінальні правопорушення, що в 2,3 раза більше порівняно з аналогічним періодом минулого року. За результатами представницької діяльності у 2016 році військовими прокурорами заявлено 104 позови на суму 101 млн грн, з яких судами задоволено 75 позовів на суму 92 млн грн, з них до бюджету на суму 47 млн грн. Реально виконано судових рішень на суму 84,5 млн грн. (до бюджету 17 млн грн). Добровільно відшкодовано коштів на суму 20,6 млн грн у тому числі до бюджету на суму 19,8 млн грн. Ось, наприклад, нам вдалося забезпечити виконання рішень судів про повернення Державному підприємству "171 Чернігівський ремонтний завод" незаконно придбаних комерційним підприємством виробничих цехів площею понад 3,7 тис.кв.м., вартістю 4,5 млн грн. Реально повернуто державі майна вартістю понад 62 млн грн.

На початку року прокурорсько-слідчими працівниками військових прокуратур Центрального регіону України до суду направлено 605 обвинувальних актів щодо такої ж кількості військовослужбовців, які вчинили злочини, пов’язані з ухиленням від військової служби.
Всього в провадженні перебувало 3373 кримінальних провадження, з яких закінчено 1062, у тому числі 788 з направленням обвинувального акта до суду. Ми звітуємо громадськості про виконану роботу на сайті військової прокуратури регіону.

Тож, на Ваш погляд, що нам потрібно, аби справлятись краще?

- Військова юстиція є сукупністю установ, у тому числі таких, як Військова служба правопорядку у Збройних Силах України, військова прокуратура і військовий суд. Військові суди були ліквідовані у вересні 2010 року. У 2012 році органи військової прокуратури були також ліквідовані, і лише в 2014 році їхня діяльність відновлена. З 2015 року частиною структури військових прокуратур є і військова прокуратура Сил антитерористичної операції.

Нам потрібен орган, який зможе забезпечити попередження, виявлення, припинення, розслідування і розкриття військових злочинів, а також інших злочинів у воєнній сфері. І так само нам потрібні військові суди.

- Чим Вам не подобається Державне бюро розслідувань?

- Тут не питання - подобається чи ні. Є очевидні речі, Державне бюро розслідувань не спроможне розслідувати військові злочини. Це навіть суперечить його принципу комплектування (лише цивільні). Цивільній особі не накажеш ризикувати життям, розслідуючи злочин у зоні бойових дій. Та й спеціальних знань вони не мають.

Генеральна прокуратура України тому й працює зараз разом з експертами над проектом створення окремої структури, робоча назва якої "Державне бюро військової юстиції".

- Так можна ж допрацювати проект Державного бюро розслідування.

- Тоді ми будемо говорити про інший орган, а не той, що сьогодні передбачений законом.

- У нас вже третій рік війна. А реформи на початковому етапі, або, в деяких напрямках, вже завершення стратегічних документів. В мене є знайомий в Грузії, який там займався оборонними реформами. Так от, коли в нього запитала про складнощі реформування під час війни, він відповідав, що під час війни реформи мають відбуватися ще швидше.

- Є три відповідні категорії: якісно, швидко і дешево. І як показує життєвий досвід, з них можна обрати лише дві. Якісно і швидко – означає дорого. Швидко і дешево – значить не якісно. Бо впроваджувати реформи без окреслень кінцевої мети і без підґрунтя, на якому має вирости щось нове – не правильно. Якщо діюча структура буде просто ліквідована - нічим буде забезпечити правопорядок. Зараз ми всі бачимо проміжні підсумки реформування органів внутрішніх справ, зокрема створення Національної поліції, коли маємо значне збільшення злочинності в Україні та неготовність новоствореної структури ефективно її подолати.

- У Міністерстві оборони України з приводу органу військової юстиції є думка, що це шлях до диктаторства.

- Я б не став використовувати таку термінологію. Командир як єдиноначальник видає наказ і відповідає за організацію його виконання. Це диктатура чи нормальні відносини у військовому колективі? Це нормально, бо завдання ставляться та виконуються, звичайно, не такі, як у цивільному житті.

- Продовжуючи Ваш приклад щодо військово-промислового комплексу. Якщо ми говоримо про контроль над державними підприємствами – то певно логіка є. Але, як щодо приватного бізнесу, який буде заходити на цей ринок?

- Якщо приватний сектор хоче створювати будь-який продукт за бюджетне фінансування, то його діяльність має підпадати під державний контроль. Оскільки жодна державна копійка не може бути витрачена безконтрольно. Така моя думка. Сьогодні це лише відомчий контроль Міністерства оборони України, раніше, спільно з контролюючими органами Міністерства оборони України це робила військова прокуратура.

- Є стільки плутанини довкола визначень із тим, що таке військовий злочин і воєнний? Чим вони відрізняються? Або, якщо йдеться про загальнокримінальні справи, то як Ви визначаєте, що це підпадає дійсно саме під вашу юрисдикцію?

- Спробую пояснити. Військові – це коли йдеться про злочини проти встановленого порядку несення військової служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях (велика кількість юридичних моментів). Воєнні - коли йдеться про порушення правил ведення війни, проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, решта - загальнокримінальні, які теж мають свій поділ та назви, суб’єкт злочину. Тут слід звернути увагу на інше: будь-яке кримінальне правопорушення, яке вчинив військовослужбовець, має розслідувати спеціальний компетентний орган.

- Ми з Вами окреслили, що Військова юстиція складається із кількох компонентів. І одним із її важливих органів є Військова служба правопорядку. Доречі, яка так само знаходиться в стадії реформування – є план перетворити її у військову поліцію. Як відбувається взаємодія Військової служби правопорядку і військової прокуратури? І як Вам перспектива перетворення Військової служби правопорядку на військову поліцію?

- Значна частина правопорушень, які розслідуються військовою прокуратурою Центрального регіону України (понад 2500) - про ухиляння від військової служби. Відповідно до закону про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України – розшук дезертирів і осіб, які ухиляються від служби. Відповідно, на цьому напрямку ми тісно співпрацюємо. Також Військова служба правопорядку у ЗСУ здійснює профілактичні заходи, виявляє кримінальні правопорушення у військах. Залучаємо їх до розгляду депутатських звернень і до перевірки актів контролюючих органів, які до нас надходять. Співпраця дуже тісна. Військові прокурори проводять спільні наради з керівниками Військової служби правопорядку всіх рівнів, координують заходи по боротьбі із злочинністю. З начальником Центрального управління Військової служби правопорядку по місту Києву та Київської області спілкуюся майже щодня.

- Я була у Гончарівську Чернігівської області. І там, під час мобілізації, просто страшне засилля "аватарів" біля військової частини. Посеред містечка є трикутник, де місцеві продають алкоголь, і перевдягнені в штатське військові просто не просихають. Куди дивиться Військова служба правопорядку і військова прокуратура?

- Нещодавно парламентарі прийняли закон і ввели адміністративне покарання для таких "аватарів", як ви кажете. Тепер пиятика значно б'є по гаманцю військовослужбовця, а отже і випадків порушень військової дисципліни меншає.

Слід врахувати, що законом обмежено кількість військовослужбовців Військової служби правопорядку, яка становить не більше 1,5% від чисельності Збройних Сил України. Що стосується військових прокурорів, то, наприклад, у військовій прокуратурі Чернігівського гарнізону по штату лише 9 прокурорсько-слідчих працівників. Працюємо з урахуванням обмеження повноважень, у співпраці з військовим командуванням. Військовими прокурорами в регіоні складено та направлено до суду 288 протоколів про військові адміністративні правопорушення.

- Як щодо створення військової поліції на базі Військової служби правопорядку?

- Якщо мова йде про військову поліцію, як про правоохоронний орган, який бореться зі злочинністю, розслідує кримінальні правопорушення, затримує злочинців, бере участь в розгляді клопотань в суді відповідно до КПК України - робить усе, що слідчі поліції, то це вже зовсім інший орган. Це означає, що мають бути введені додаткові уповноважені підрозділи, які цим будуть займатися. Йдеться не про те, щоб просто перерозподілити кілька функцій, йдеться про створення фактично нового органу. Військова служба правопорядку виконує функції, передбачені Законом про Військову службу правопорядку у ЗСУ, військовими статутами, зокрема, Статутом гарнізонної та вартової служби.

- Зараз увага громадськості сконцентрована на правопорядку, безпосередньо в зоні АТО. А в Центральному регіоні як справи? Кажуть, що значно поповнився чорний ринок зброї.

- З 2014 року в державі спостерігається зростання злочинності. На даний час маємо тенденцію до її зниження у військових формуваннях Центрального регіону. Ми, звичайно працюємо на виявлення та вилучення вивезених з АТО зброї та боєприпасів. Наприклад, у співпраці зі Службою безпеки України і з поліцією отримали інформацію про осіб, які пропонували на реалізацію зброю. Після чого, отримали дозволи судів на проведення щодо таких осіб негласних слідчих розшукових дій, і виявили в одному з гаражів цілий склад боєприпасів – пострілів для гранатометів. Загалом, з початку року вилучили 19 одиниць стрілецької зброї, 230 пострілів до гранатометів, 15 протитанкових гранатометів та понад 83 тисячі патронів.

- Чи значне навантаження на прокурорів та слідчих?

- Сказати, що вони перенавантажені, - нічого не сказати. Працюють майже цілодобово, у тому числі, і у вихідні дні. Не всі витримують такий ритм. Люди звільняються та ідуть працювати, наприклад, в Міністерство оборони України, бо зарплата там вища.

- Така ситуація, насправді, і в інших структурах. Може, треба змінити систему нарахування коштів?

- Система грошового забезпечення законодавчо змінена, але не впроваджена, бо в бюджеті не були передбачені на це кошти. З першого січня поточного року, якщо цю ситуацію у новому бюджеті виправлять, буде відповідне грошове забезпечення. Називалась цифра в 12000 – 14000 гривень. Ну побачимо, як буде насправді. Сьогодні офіцер військової прокуратури отримує в середньому 7-8 тисяч гривень. Маю зазначити, що скарг немає, виконуємо свою роботу і чекаємо, доки парламент виконає свою.

- То може, Ви не чекали б, а якось самі попрацювали з парламентарями з цього приводу?

- У системі Генеральної прокуратури України є спеціальні підрозділи для комунікації і взаємодії з Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України.

- Скільки осіб звільнено за законом про очищення влади?

- За законом про очищення влади у військовій прокуратурі регіону були звільнені лише три особи, двоє з них - перші керівники. Вимоги закону повністю виконано.

- Що ж приваблює співробітників працювати у військовій прокуратурі? Хто ці люди? Як Ви добираєте штат?

- Військова прокуратура – правоохоронний орган, який у межах повноважень несе відповідальність за стан додержання законів у воєнній сфері, тому намагаємося добирати кращих фахівців. Коли минулого року приходили молоді офіцери, я з кожним мав особисту бесіду. Військові прокурори усвідомлюють, що будь-яке порушення закону означає, що може поставити крапку не лише на їх кар’єрі, але кидає тінь народної недовіри до всієї системи органів прокуратури, що неприпустимо.

- Ну, прямо працюють у Вас одні святі люди...

- Ні, у військовій прокуратурі звичайні громадяни України. Насправді, важко підібрати фахівців. Вимоги звичайні: першочергово – це хороше резюме. Відповідно до закону, це має бути офіцер з вищою освітою, або офіцер запасу, який має бажання укласти контракт на військову службу, пройти перевірку на очищення влади, заповнити анкету доброчесності, бути готовим їхати в зону АТО та брати участь у бойових діях.

- Що працівник має зробити, щоб отримати позитивну оцінку роботи? Показати результат? Витримати корупційні ризики? Чи що ще?

- Мова йде як про результат, так і про необхідність зарекомендувати себе як спеціаліста. Ну звичайно й витримати корупційні ризики. Прокурори гарнізонів щоденно доповідають щодо корупційних ризиків. І, якщо прокурору десь на місці пропонують щось вчинити не по закону, інформація про це надходить до відділу роботи з кадрами та керівництва прокуратури регіону для реагування. Офіцер має доповісти керівнику про спробу схилити його до порушення закону. Якщо він цього не робить – з’являються окремі підстави для притягнення його до відповідальності.

- Хоч одного звільнили?

- Поки таких прецедентів не було.

- Ну, не може бути…

- На початку поточного року був випадок коли прокурору відділу апарату військової прокуратури регіону юрист одного з комерційних підприємств пропонувала забезпечити його необхідною кількістю пально-мастильних матеріалів за вплив на службових осіб військової частини, щоб вони своїми рішеннями сприяли підприємству в господарській діяльності. Зазначений прокурор склав рапорт про наявні корупційні ризики, за яким матеріали передано до Генеральної прокуратури України та в подальшому за підслідністю для розслідування.

Питанням запобігання та протидії корупційним ризикам у службовій діяльності увага приділяється щоденно.

- От ви кажете про спецоперації, спільні із Службою безпеки України або поліцією. Як відбувається комунікація? Хто головніший і кому лаври, у випадку вдалого вирішення проблеми?

- Співпраця чітка і зрозуміла. До середини цього року була проблема із Національною поліцією, яка не була сформована. Там була затримка із законодавчим рішенням, і вони не мали доступу до державної таємниці. Формувались штати...Тому ми працювали більше із Службою безпеки України. Із управлінням по Києву і Київській області та з центральним апаратом. Ми не ділимо лаври. Вони собі на сайті дають інформацію про роботу. Ми собі. Конфліктів у нас немає. Зокрема, підрозділи Служби безпеки України, з якими ми співпрацюємо на цей час укомплектовані відданими справі працівниками, професіоналами та патріотами.
Якщо є злочин, не підслідний слідчим військових прокуратур, то, відповідно до закону, військовий прокурор зобов’язаний його задокументувати, забезпечити виконання передбачених КПК України слідчих дій, після чого за необхідності передати матеріали за належністю чи організувати подальше розслідування.

- Чи потрібні Україні військові суди?

- Вважаю, що так. Хоча б у зоні АТО для початку. Адже суддя має оцінювати всі обставини, спираючись, в тому числі, на власний досвід. Невійськовій людині іноді це буває не під силу.

- Але це ж, насправді, великі кошти. І є думка, що це неконституційно.

- Думаю, не варто створювати велосипед, а доцільно просто відновив військові суди в тому законодавчому полі, яке існувало до цього. З деякими адаптаціями до змін, відповідно до чинного законодавства. Законом вже передбачені антикорупційні суди, і ніхто не називає їх антиконституційними. Переконаний, можливо і необхідно відновити військові суди.

- А в чому така нагальність? Ви ж кажете, що справи доходять до суду. Вироки виносяться.

- Військова служба – це досить специфічна служба, проходження якої регулюється понад двома тисячами нормативно-правових актів, а тому правосуддя не може здійснюватись суддями, які не мають досвіду та знань у військовій сфері.

- Ви розумієте, що фактично назвали зараз суддів, які вже повирішували долі тисяч військовослужбовців некомпетентними?

- Мова йде про спеціалізацію суддів. На практиці маємо чимало суддівських помилок при застосуванні складних юридичних конструкцій щодо особливостей проходження військової служби. Наприклад, один із суддів зробив висновок, що військовослужбовець не може бути притягнутий до кримінальної відповідальності за ухиляння від військової служби, оскільки він не прийняв військову присягу. Інший суд дійшов висновку, що в Україні не існує особливого періоду. Таких прикладів чимало.

- У мене зараз тісний діалог з рідними контрактників, яких хвилює це питання.

- Головна військова прокуратура з цього приводу, звернулася до науковців, експертних установ, якими відповідно до вимог законодавства, зроблено обґрунтований висновок, що особливий період не закінчується із закінченням строку мобілізації. Окремі суди, на жаль, не враховують, що збройна агресія не закінчена проти України. Вздовж українського кордону стоїть російська армія. Чи повернули Україні Крим? ООН вже назвала це війною. А в нас деякі судді переконані, що все буденно.

- А як щодо захисту? Ну от дамо ми більше повноважень військовій прокуратурі, створимо компетентні військові суди. А людина, яку судять, де знайде компетентний захист? Чи є в Україні воєнна адвокатура?

- Воєнної адвокатури в Україні немає, проте це питання обговорюється серед фахівців. На мою думку, було б непогано створити воєнну адвокатуру, але поки що держава цього не зможе забезпечити фінансово.

- Кажуть, що у військової прокуратури є свої "пригодовані" адвокати, які допомагають покращити статистику. І не проводять захист військовослужбовців належним чином.

- Те, про що Ви кажете, називається корупцією. Поточний контроль регіону за кримінальними провадженнями дозволяє отримати інформацію, як саме забезпечено захист підозрюваних. Будь-яка інформація щодо порушень законодавства прокурорами та слідчими підлягає перевірці, і, у випадку підтвердження, буде відповідне реагування.

Анна Коваленко,  "Цензор.НЕТ"
Джерело: http://censor.net.ua/r408719

кількість переглядів: 3701